Tuesday, October 21, 2014

Persiapan Sebelum Bercuti


Haaaa...hari nie dengan gagahnya SF nak share tentang persiapan SF untuk bercuti ke Jakarta - Bandung selama 5 Hari 4 Malam.. Malas nak cerita panjang,,SF teruskan la cerita benda-benda yang penting.. Untuk percutian ke tempat orang a.k.a laur dari Malaysia,,SF kenalah buat persiapan rapi.. Contohnya :

  1. Tiket Penerbangan
  2. Passport
  3. Hotel
  4. Kenderaan
  5. Tempat Menarik 

Haaaa..jangan tak tahu,,SF da buat list tu sebulan sebelum berangkat tau.. Setiap hari SF akan memenuhkan ilmu di dada melalui en.google.. Hihihih.. So..xyah crita panjang.. Let's check it out..


Tiket Penerbangan
Okeh..untuk tiket as usual..SF akan riki-riki kat AA.. Biasa la..AA (everyone can fly).. So,,SF pun mencuba nasib untuk cari tiket penerbangan KL-Jakarta.. Dannn..nasib menyebelahi SF.. Tiket masa tu cuma RM191/2pax.. Tapi tue cuma tiket ONEWAY.. Sebab SF nak balik KL melalui Bandung. Tanpa fikir panjang..SF grab je tiket tu.. Bukan korg tak tahu,,tiket murah nie biasanya cepat habis.. Hahahahhaha... 

Bila da beli tiket KL-Jakarta..SF baru terfikir untuk "mencari" tiket dari Bandung-KL.. Nasib tidak menyebelahi SF..sebab tiket Bandung-KL xda yang murah.. So..nak x nak terpaksa jugak SF beli walaupun harga RM359/2pax.. Huhuhuhuhuhu... Memang kira mahal harga tiket tu.. Sebab member SF penah dapat lagi murah dari tu.. :( :(


Passport
Untuk passport nie xlah leceh sangat.. Sebab untuk buat passport cuma 1JAM je masa diperlukan.. Dan ikut dari korang nak buat passport untuk 2 Tahun @ 5 Tahun. Untuk buat Passport nie cuma bawa Kad Pengenalan dan Duit Pembayaran je.. Heheheh.. Harga Passport :::
  • 2 Tahun = RM100
  • 5 Tahun = RM300

Hotel 
Bahagian Hotel pulak.. SF selalu menggunakan khidmat Agoda.. Nie kerana bagi SF,,harga yang Agoda berikan lebih murah dari yang lain.. Tapi tue semua mengikut keselesaan masing-masing.. ALhamdulillah,,selama menggunakan khidmat Agoda nie memang xda masalah untuk SF.. Untuk hotel kat Jakarta dan Bandung memang selesa.. 

Jakarta  ::::  Ibis Arcadia Jakarta 

Untuk hotel kat Jakarta nie,,,memang kat tengah bandar. Xperlu risau untuk mencari tempat makan kerana kat area hotel banyak sangat restoran makanan segera.. Seperti MacD.. KFC.. Starbuck..and ect.. Kedai makan tepi jalan pun xkurang banyaknya.. Untuk kenderaan..teksi dan beca 24h ada kat bawah hotel.. Selain itu..hotel Ibis juga menyediakan perkhidmatan Pick up kat lapangan terbang.. Korang boleh call no telefon hotel untuk mengesahkan kedatangan korg.. 

Bandung  :::: Pop Hotel Bandung 
                      Fave Hotel Bandung

Hotel kat bandung pulak berlawanan dengan kat Jakarta.. POP HOTEL memang cantik.. Warna warni.. Tapi..biliknya kecik.. Bilik air pun sempit.. Jauh pulak tu dari Kota.. Tapi...pemandangan dari dalam bilik memang cantik.. Tanpa diduga..SF dapat lihat dengan jelas Persembahan Bunga Api dari bilik uollssss.. Best sangat.. Lama pulokk tu persembahannya.. Ish..ish...ishhh.. Xrugi sambut new year kat tempat orang.. Hahahahaha.. 

Nie la POP Hotel - Ihsan dari Mr Google

Untuk Fave Hotel pulak,,memang cantik.. Tapi sayang seribu kali sayang... SF kena tunggu selama 4Jam untuk proses check in.. OMG...memang xleh terima akal okehhhh.. Nasib baik Fave Hotel nie berdekatan dengan Cihamplas Walk.. Jadi SF dengan En Husband pegi la mengisi perut yang kosong dan sambil-sambil cuci mata.. Lagi 1..time SF kat Cihamplas Walk tu memang best.. Sebab time tu dorang tengah buat Mega Sale okehh.. Bila da penat window shopping.. SF pun balik ke Hotel untuk bertanyakan bilik SF.. Nasib baik,,semua da selesai and SF boleh rehat.. Anddddd thank god,,bilik yang SF dapat memang cantik dan besar.. Heheheheeh

Fave Hotel

Kenderaan 
SF menggunakan khidmat "Supir" semasa di Jakarta dan Bandung.. Alhamdulillah.. Mereka memang peramah dan mesra.. Harga pun murah jugak.. Semasa di Jakarta,,SF gunakan Perkhidmatan Pak Mul.. Dia nie memang SF suggest sangat-sangat,,sebab mesra alam.. Hahhaa.. Kat bandung pun Supirnya okehhh jugak.. Lagipun SF gunakan khidmat Pak Budi dari Jakarta ke Bandung.. Maksudnya SF naik mobil ya bapak-bapak,,ibuk-ibuk sekalian.. Kalau nak no telefon Pak Mul dan Pak Budi bisa hantarkan email kok.. In sha Allah SF akan reply ASAP..  :)


Tempat Menarik 
Macam biasa.. SF akan search kat Mr Google.. Banyak jugak la SF dapat maklumat.. Tapi disebabkan masa yang singkat,,hanya beberapa tempat sahaja yang SF dapat pergi.. Huhuhu.. Tp Jakarta,,SF da pernah pergi dulu.. Hahaha..Jadi xlah SF nak round semua.. Yang SF dapat pergi hanya beberapa tempat sahaja.. 

Jakarta   :::::  Monas
                      Taman Mini Indonesia Indah
                      Tanah Abang

Bandung ::::  Tangkuban Parahu
                      Cihamplas Walk
                      Toko Tiga
                      Pasar Baru

Haaaaa...sampai sini je la entry SF kali nie eh.. Da kehabisan idea ar.. Lain kali i update lagi ye uollsss.. Hahahaha.. Ayat gedik nak mampos.. Okeh la.. Tata titi tutu..... Byeeeee.... :)

No comments:

Post a Comment